De laatste dag en nacht in Ventura, Californië

6 oktober 2023 - Ventura, Verenigde Staten

Na een heerlijk nacht in Ventura, lopen we naar beneden voor het ontbijt. Het hotel is fantastisch en is een oud Spaans-Mexicaans huis. Op de kleine binnenplaats is een buffet klaar gezet met de standaard ontbijt voedsel. Dus maar weer twee broodjes in het broodrooster en met een beetje jam en smeerkaas starten we dit ontbijt. Nog een bekertje yoghurt, banaan en daarbij wat te drinken en we zijn weer klaar om aan de dag te beginnen. Maar omdat we morgen vertrekken, gaan we eerst op de kamer onze spullen uitzoeken en half inpakken. Bij de incheckbalie van het hotel vraag ik of ze toevallig een weegschaal hebben die we mogen gebruiken. Ik heb behoorlijk wat t-shirts gekocht en wil niet straks enorm bij betalen. Helaas hebben ze deze niet staan, maar ze regelen dat er morgen eentje voor ons staat vanaf een uur of zeven. Hoe fijn is dat!.

De eerste week hebben we een wasteiltje gekocht en een droogrekje, zodat we kleine wasjes konden doen. Met enkele t-shirts die we anders weggooien, brengen we die straks naar de kringloopwinkel in de straat achter ons huis. Wij kunnen het niet allemaal meenemen en dan kunnen hun weer iemand anders er mee blij maken. Heel langzaam zie ik dat er weer wat ruimte overal begint te komen. Ik heb de laatste spullen uit de auto gehaald en ook die hebben we nu opgeruimd, opgegeten of opgedronken of tenminste in onze handtas gestopt, zodat we ze vandaag wel ergens op het strand laten verdwijnen.

Rond twaalf uur rijden we meteen auto de straat van ons hotel door. Ergens na een kilometer of tien parkeren we de auto en lopen we naar de overzijde. Er zit hier een grote skate en surf winkel met leuke kleding waar we even gaan kijken. Helaas is het niet al te goedkoop en gelukkig zitten we al behoorlijk vol, want ik weet altijd wel weer een polletje te vinden voor een ander T-shirt. We rijden een parallel weg aan de andere zijde van deze weg weer een beetje terug richting ons hotel en genieten van de Californië sfeer. De huizen, de mensen, de geuren en de kleuren. Wat een fantastische staat is dit toch. We komen weer bij de winkelstraat achter ons hotel in de buurt en we zien een aantal nieuwe winkels en restaurantjes die we gisteren nog niet hebben bekeken. Een daarvan is een leuke winkel met tiki bekers. We kunnen niet helemaal goed zien wat ze allemaal hebben, maar we gaan vanmiddag wel een kijkje nemen.

Dan draai ik de auto ergens linksaf en rijd ik ons naar de haven van Ventura. Er is daar een leuk winkelcentrum, er zijn diverse activiteiten, je kan daar lekker eten en uiteraard is er een fijn strand. Na ongeveer drie kilometer parkeren we de auto en lopen we de winkelstraatjes binnen. Hier krijg je direct zo’n heerlijk strand gevoel. de zoute lucht, de boten, de vogels. Heerlijk. In de haven kopen we een ijsje en ben ik helaas vergeten dat de ijsjes iets groter zijn dan in Nederland. Dus even later lopen we beide met een ijshoorntje gevuld met vijfhonderd gram ijs erin, langs het water met de bootjes. Het is heerlijk zo met dat ijs, maar wel een beetje veel. tegen de tijd dat we op het strand lopen is de onderste laag al zo erg aan het smelten, dat alles over onze handen loopt. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel lekker ijs. Dus lopen we even door naar het water van de zee en spoelen we daar even onze handen. Daarna wassen we met een klein beetje drinkwater het zout van onze handen en kunnen we de boel drogen met een handje vol tissues en zakdoekjes.

Aan de waterkant lopen hele kleine witte vogeltjes op hoge pootjes. In een groepje lopen ze steeds voor het water uit te rennen richting het droge strand en dan weer tegen het water in snel kleine water diertjes te vangen. Ze zijn er heel erg druk mee en het is heel erg leuk om naar te kijken. Het is net een soort cartoon filmpje zo schattig. We lopen even om een stenen dam in het water heen, omdat er daar een groep aan het surfen zijn. De golven zijn al hoger dan gisteren, maar zeker niet zo hoog als ik eerder in Santa Cruz en Huntington Beach gezien heb. Ik zie wel dat dit een goede plek is om het surfen onder de knie te krijgen. Helaas hebben wij er geen tijd voor, anders ging ik graag nog even op een plank staan. We blijven even kijken bij de surfers en het plaatjes is erg mooi. Als we terug lopen zien we een leuke strandjut, gebouwd van afval hout.  Ook iets wat we niet eerder op de Californië stranden hebben gezien, is de enorme hoeveelheid houten boomstokken die hier op het strand blijkbaar zijn aangespoeld. Ze zijn best mooi om te zien, maar het zijn er wel heel erg veel. Samen met enorm veel afgeronde stenen, maakt het dit strand wel rommelig. Ook dit hebben we niet eerder gezien hier. We staan bij de houten shack te kijken terwijl er zojuist een surfer met zijn plank uit het water komt lopen. Het is zijn hut die hij gebouwd heeft met allemaal afval materialen van het strand. We complimenteren hem met zijn gave hut, maken een klein babbeltje en lopen dan terug richting onze auto. We zijn nog niet bij de pier geweest en die moeten we natuurlijk bezoeken. Dus rijd ik de auto enkele kilometers terug en komen we bij een betaald parkeerplek aan. Helaas is dit de enige plak in Ventura waar je moet betalen voor het parkeren. Maar ja, we willen hem toch zien dus ik betaal tien dollar voor ons en rijd het grote terrein op. We lopen naar de Pier, maar helaas is deze op één derde gesloten wegens onderhoud. Helaas.

We hebben al vaker gemerkt dat we soms net buiten het seizoen zitten, door dat winkels eerder dicht gaan of restaurants zijn gesloten. Maar er is voldoende te doen en te zien hier, dus ons hoor je niet klagen.

We staan even stil bij het hek op de pier en turen wast over het water. Onder ons hoor je het water klotsen, terwijl we naast ons de golven zien groeien en uiteen zien spatten. Kinderen zijn enthousiast aan het rennen, terwijl een groepje surfers even verderop met hun plank de golven berijden. Op de kust zelf staan rijen met palmbomen. Dan ineens roept Elske; kijk daar een walvis! En samen kijken we naar een waterspuit en een paar kleine vinnen in het water. Het is zeker een walvissoort, maar dan in de kleinste vorm. De dolfijnen groep is bezig met jagen en we zien ze heen en weer zwemmen en zo nu en dan even een beetje boven water uit komen. De dolfijnen zwemmen wat verder van het strand af en komen wat later weer terug richting ons. De pelikanen en de meeuwen die erboven vliegen houden alles goed in de gaten. De pelikanen vliegen in een flinke groep langs deze kust en gaan soms vrij laag over het water heen. Ze speuren het water af op zoek naar vissen. Soms nemen ze een enorme duik, pijl recht naar beneden het water in en zien we ze daarna op het water drijven en van daaruit weer op stijgen. Het is fantastisch om te zien. We zijn de dolfijnen even uit het oog verloren en kijken nogmaals naar de surfers en de vogels die boven hun vliegen. En ja hoor de dolfijnen zijn ook weer terug gezwommen en zien we jagen aan de rechterzijde van de pier.

We lopen terug naar de auto en draaien de auto richting de winkelstraat achter ons hotel. Het is daar bijna overal gratis parkeren, en al snel staan we in een overdekte garage. We lopen het straatje door en kijken even bij een Tikibar. Ze verkopen wel mugs, maar de keuze is beperkt en ze zijn veel te duur. Helaas. We lopen het straatje door en brengen onze spullen even naar de kringloopwinkel. De dame achter de balie is er blij mee en wenst ons een goede terug reis. Hé bah wat klinkt dat vreselijk zeg. We hebben eigenlijk geen zin om terug te gaan. Oké, we zijn echt wel reismoe, maar we vinden het hier zo geweldig dat we best nog een paar weken extra kunnen blijven. Maar we willen uiteraard ook wel graag onze meiden weer knuffelen, en onze poezen. Dus ach. Het is een mooie reis geweest.

We rijden nogmaals naar het strand. De zon begint heel langzaam te zakken en dat is voor Elske natuurlijk het moment om fotos te nemen. We zitten naast de pier en zien de ronde oranje bal heel langzaam achter een groep palmbomen wegzakken. Een groep surfers zijn niet meer dan donkere silhouetten in het water. Ook de enkele mensen op het strand zijn veranderd in een donkere silhouet. Pas als ze dichterbij komen, zijn ze te identificeren. We lopen nog wat rondjes over het strand en aan de zijkant zit een groep eekhoorn te rommelen met elkaar. Ik heb nog een zakje met wat oude druiven die ik ze graag geef en wij stappen in de auto. We rijden naar MacKenzie, een Mexicaans Taco restaurant die een van de beste tacos van heel Amerika zou moeten hebben. Die gaan we proeven natuurlijk. Maar helaas hebben ze enkel tacos met vis er in, dus ik laat ze even voorbij gaan. Ik neem een paar stukjes kip met wat gegrilde groenten en Elske een burrito met gegrilde groenten. Het smaakt allemaal prima. Niet echt Mexicaans vinden wij, maar het is best oké.

Na deze maaltijd rijd ik ons naar het hotel, drie blokken verderop. We pakken weer wat spullen in en kijken even naar de lengte van de rit morgen naar de autoverhuur.

Dan ga ik de douche in en schrik ik even. Ik heb blijkbaar in de teer gestaan op het strand en nu zijn mijn beide voeten voor de helft zwart, maar ook het bad waarin ik sta te douchen. Verdorie hoe ga ik dit weer schoon krijgen. Elske kijkt even op internet en ziet staan: met olie. Dat hebben we niet zomaar voor handen zou je denken, maar we hebben nog een pot pindakaas! Dus met een doos tissues en een pot pindakaas staan we samen te boenen op de onderkant van mijn voeten en in het bad. En ja hoor het gaat er eigenlijk best oké mee weg. We hebben nog een beetje waspoeder, waarmee we de lucht nog kunnen weg werken en zo ben ik en het bad, dan uiteindelijk toch nog schoon geworden.

Ik ben zo goed als klaar met dit verhaal en Elske is inmiddels naast me in slaap gevallen. Ook ik ga nu stoppen. Het is half elf geweest en ik ga de laatste nacht hier in Californië, Amerika in. Morgen de laatste dingetjes inpakken, ontbijten en afscheid nemen van dit land. Voor nu eerst welterusten.

1. Ria koreman:
    8 oktober 2023
    Hahaha, voetjes met teer en schoonmaken met pindakaas, hahaha. Wat een feest moet dat zijn hahaha. Nou wij zijn ook weer blij om jullie in onze armen te sluiten. Een hele veilige vlucht schatten en tot snel. XXX
  2. Henk Spijker:
    8 oktober 2023
    Lijkt mij niet lekker : teer aan de voeten. Goede reis terug
  3. Joke van Zeeland:
    8 oktober 2023
    Terwijl ik dit lees denk ik jullie zijn vast al thuis.😂 Bedankt dat we mee mochten reizen en de mooie foto’s 👍😘😘
  4. Ties:
    9 oktober 2023
    En ondertussen alweer terug in het land. Wat een geweldige reis!!!!
    En wat een geweldige verhalen en prachtige foto's. Bedankt voor het mogen meegenieten.