Joshua Tree National Park

10 september 2023 - Yucca Valley, California, Verenigde Staten

Korte slaapjes vullen de nacht. We zijn al vroeg klaar wakker en stappen om half zeven in de auto om Palm Springs bij zonsopkomst vast te leggen. We rijden door de mooie villa wijken en kijken ons ogen uit. Palm Springs staat bekend als een plek waar veel Hollywood sterren hun vakantie huis hebben of na pensionering gaan wonen. De jaren 70 vibe is terug te vinden in de gebouwen, de signs met hun prachtige typografie en de old-school kleuren.

We zoeken en vinden een groot beeld van Marilynn Monroe. (Ongeveer 25 meter hoog). Zij is hier in haar jonge jaren ontdekt en daar wordt natuurlijk graag over opgeschept. De zonsopgang boven de bergen is helaas niet duidelijk te zien want het is erg bewolkt. Wel is het om deze tijd al lekker warm, zo’n graad of 30. Dat beloofd wat voor vandaag.

Na de ochtend rituelen en de koffers in de auto te hebben gelegd gaan we ontbijten bij de IHOP, de “international house of pancakes. Een restaurant keten bekend om z’n pannenkoeken en goeie ontbijtjes. De menukaart is erg uitgebreid, waardoor het even duurt voordat we een keus hebben kunnen maken, maar uiteindelijk zitten we lekker te eten. Na het ontbijt lopen we een rondje door de hoofdstraat waar veel mooie winkeltjes en restaurantjes zitten. Vanuit de winkels en restaurants wordt een soort mist water over de stoep wordt geblazen om het wandelend publiek koel te houden. Het is een bijzonder luxe gebeuren, maar eerlijk gezegd wel erg lekker. Vorige week was het hier nog 46 graden, en dan is het een fijne verkoeling. Inmiddels zitten we op de 35 graden.

Ook gaan we even langs de Shag store. Shag is een plaatselijke kunstenaar die veel tiki, jaren 70-style achtige illustraties maakt. Zijn style en kleurgebruik is zo typisch, dat hij zelfs in het tekenprogramma Adobe illustrator een bibliotheek heeft met zijn symbolen. Wereldwijd werken grafisch ontwerpers met het Adobe programma dus dat is een prachtig compliment. We krijgen een lekker flesje koud water, en kopen een beker als souvenir. Schilderijen en of andere souvenirs zijn of veel te groot of veel te duur helaas. Ik heb thuis wel boeken en elpee hoezen met zijn werk, dus het is leuk om zijn werk een keer in het echt te hebben gezien.

Daarna rijden we richting Yucca valley en komen een paar uur te vroeg aan bij onze airbnb. Frank de eigenaar is nog bezig met de schoonmaak voor de nieuwe gasten, maar we zijn al van harte welkom om even te plassen en onze spullen achter te laten. We gaan deze middag naar Joshua tree national park. We zijn er al vaker geweest maar het blijf bijzonder prachtig. En waar je ook met de auto stopt, geen plek is hetzelfde.

Na een kilometer of vijf stoppen we aan de kant van de weg om bij vreemde rots partijen en de aparte Joshua bomen te kijken. Elske schiet er op los met haar camera en staat met een kleine lens een lage cactus van bovenaf te fotograferen. Ineens ziet ze tussen haar voeten een slang liggen te rusten in de schaduw. Het dier is niet al te groot, maar heeft een mooie schut tekening over zijn lijf. Opgerold in de vorm van een hart zal hij amper een meter lang zijn, maar we laten hem graag met rust. Hij staat prima op de foto, dat dan weer wel natuurlijk. We lopen nog wat langs de andere cactus bomen en de vreemde rotsen en wandelen weer terug naar de auto. Nog even gedag zeggen tegen de slang is er helaas niet bij, want die is inmiddels alweer vertrokken.

Een kilometer of tien verder lopen we een ander gedeelte van het park in. Ditmaal zijn er enorm hoge rotsen en is het een stuk dat bekend staat om de aanwezigheid van de big Horn sheeps. Grote bergschapen met enorme hoorns op het hoofd. Frank, onze huis verhuurder in Yucca Valley, vertelde ons dat het park vol zit met dieren, maar dat de kans heel klein is dat we die ook gaan zien. Beren, bergkatten, bergschapen, slangen, spinnen, eekhoorns. Over het algemeen zijn de dieren bang voor ons en houden ze zich goed schuil. Toch zien we veel kleine salamanders en één hele grote hagedis met dikke zwarte klauwen. Hij is ons te snel af, dus we kunnen hem niet helemaal bewonderen of vast leggen op camera, maar het was een flinke jongen of dame.

Na drie uur het park te hebben bewonderd rijden we via 29 Palms Highway richting Pioneertown. We zijn daar inmiddels al meerdere keren geweest en we weten dat het eten erg goed is daar. Het oude cowboy dorp is ooit in opdracht van de acteur Roy Rogers als film locatie gebouwd. Het is er enorm gezellig en er zijn twee saloons waar bijna elke avond live muziek is te bekijken en te beluisteren. We zitten heerlijk te eten met een vegetarische hamburger voor Els, die zo goed is gemaakt dat zelfs ik twijfel of het wel vega is, en voor mij een tri-tip steak van de BBQ. Uiteraard heerlijk zelf gemaakte patat en wat groente. We zitten te smullen en genieten van de geweldige sfeer. Het was weer een volle dag, maar voldaan rijden we terug en vallen we om half tien als een blok in slaap.

1. Henk Spijker:
    12 september 2023
    Joshua bomen ? Nooit van gehoord.
  2. Ria Koreman:
    12 september 2023
    Wat een heerlijk verhaal weer en wat is het daar warm, hier word het nu minder en is het lekker om nog wat te doen. Elske kijk je wel uit met die slangen, brrr zou het dood eng vinden. Nou lieffie's geniet lekker en wachten op het volgende verhaal. XXX