Van Sedona naar Phoenix.

14 september 2023 - Phoenix, Arizona, Verenigde Staten

In alle hotels die we deze afgelopen zeven dagen hebben bezocht zijn de bedden en de douches fantastisch. Lekker groot en zacht en heel veel water. Hoe is het mogelijk dat ze vanuit een woestijn zoveel water uit een douche kunnen laten komen en met een heerlijke straal. De bedden zijn allen lekker ruim en met de airco op de kamers hebben we een prima nachtrust. In het begin waren we nog wel snel wakker door de verandering van tijd, de vreemde geluiden of gewoon van opwinding dat we hier weer zijn, maar nu zijn we dan echt helemaal gewend aan de Amerikaanse tijd. Dus wederom na een heerlijk slaap en douche ritueel, rijden we met de auto naar Uptown Sedona. Een dorpje of twee verder dan wij zitten en kunnen daar onze auto weer gratis parkeren. We lopen langs de winkeltjes, waar van de meeste nog gesloten zijn, op zoek naar een gezellig ontbijt plaatsje. Aan het eind van het straatje zit een klein koffiebarretje, waar we ook wat kleine broodjes kunnen krijgen dus, niet veel later zitten we buiten met een koffie , jus de orange en twee muffins met ei op een picknickbank van de omgeving te genieten. De natuur blijft ons hier verbazen. Wat is de wereld toch bijzonder.

Na het ontbijt lopen we nog even langs de winkeltjes die langzaam openen en koop ik nog snel een nieuwe Harley Davidson shirt. Je kan er nooit genoeg hebben, haha. De TomTom stellen we in op Phoenix en bedenken dan ineens dat we onze proviand nog in de koelkast hebben laten liggen. Inmiddels is het half elf en de kans bestaat dat het al opgeruimd is helaas, maar we rijden toch nog even naar het hotel. Els loopt met de eigenaar even naar de kamer, maar we zijn te laat; onze heerlijke druiven, bananen, pot pindakaas, pot jam en brood zijn al verwijderd door de schoonmakers. Jammer. We zullen nieuw proviand moeten inslaan. De proviand gebruiken we met name tijdens de lunch uren onderweg, zodat we ergens langs de weg een lekker broodje kunnen smeren. Twee rotondes verder zit een supermarkt en we besluiten maar direct een boodschap te gaan doen. De luxe winkel heeft een prachtig assortiment met fruit, groente, brood etc, maar is wel wat duurder dan de Wallmart waar we meestal onze boodschappen doen. We kopen toch wat fruit en een broodje voor onderweg en zetten daarna onze trip voort.

De weg is heel mooi. rode rotsen met veel groen en verandert alweer snel in een bruine, grijze woestijn met hier en daar een boom of een cactus. Toch komen er weer andere vormen voor in de plaats, meer rood en geel, zodra we in de buurt van Phoenix komen. Ook het groen wordt weer diverser. We worden als in een trechter de grote stad Phoenix binnen gezogen. De enorme stad heeft de allure van Los Angeles. Alhoewel kleiner dan Los Angeles lopen ook hier maar liefst zeven-baans wegen door de stad Heen. Enorm veel industrie aan de buitenzijde en uiteraard woonwijken in de binnenstad.

We rijden direct naar het Best Western hotel, waar we kamer 126 krijgen toegewezen. Een nette kamer met alles erop en er aan en Elske doet snel even een wasje. Bij de Walmart hebben we een teiltje en een klein wasrek gekocht, zodat we met de Biotex die we vanaf huis hebben meegenomen een handwas je kunnen doen. En met de warmte van buiten is het snel droog. Bij Sedona was het 25 graden maar nu, in de heetste stad van Amerika, is het al 37 graden. Toch is het een droge warmte en daardoor wel prima vol te houden.

Na het was ritueel stappen we in de auto en rijden richting de bergen. Achter de bergen ligt de Salt river, waar ook diverse wilde paarden wonen. Op internet vinden we diverse mooie afbeeldingen, maar ook verhalen dat ze moeilijk zijn te vinden. De wilde paarden zijn erg schuw. Helaas werkt de Tomtom niet in ons voordeel mee en is het nog 50 kilometer rijden. Dat vinden we toch wat te ver om nog in de namiddag te rijden, dus besluiten een ander doel te kiezen. Inmiddels is het al bijna zes uur, dus besluiten we om naar de West wind Drive in movie te gaan. De buiten bioscoop is al sinds de begin jaren zestig actief en is echt een Amerikaans cultuur dingetje. Dat moet je een keer gedaan hebben dus. Ik heb een paar jaar geleden deze ervaring al gedaan met Sasha dus wil het graag aan Elske laten zien.

We rijden terug naar de wijk Glendale en met een beetje drukte op de wegen, door de avondspits, komen we er om half zeven aan. Een vriendelijke jongedame helpt ons aan het loket en zegt: where did you hear about this free movie night? Huh? een gratis film avond. Dat is fijn zeg. We krijgen een coupon voor een goedkope snack en mogen het enorme terrein op rijden. Er zijn acht grote schermen en in het midden zit een grote snackbar. Maar het is free movie night en dus zijn er buiten de snackbar ook allerlei activiteiten voor de kinderen en ouders. We zien diverse springkussens, een bingo, een Mexicaans eet stalletje, een cocktail barretje en wat kinderspelen waar allemaal gretig gebruik van wordt gemaakt. Heel gezellig, maar wel een enorme herrie. Binnen is het al net zo druk aan de counters. Een grote groep mensen besteld daar patat, hotdogs, ijs en natuurlijk grote bakken met popcorn. Ook wij bestellen wat te eten, maar als we buiten met ons bakje patat en stukjes kip gaan zitten, proeven we dat het van een zeer lage kwaliteit is helaas. De patat is in de magnetron opgewarmd en de kip is droog en loeiheet door de Chili saus die erop gesmeerd is. Elske vergelijkt het feest met de actie “Samen Lelystad Oost” door de vele arme mensen die ze ziet. En het is waar, we zien veel mensen die het waarschijnlijk niet al te breed hebben. Maar ze hebben een fijne avond en daar gaat het om. De film start om acht uur, dus rond tien voor acht lopen we naar de auto die we in een van de rijen hebben geparkeerd. Boven de snackbar, in het midden van het terrein, zit de projectie kamer. Hier vandaan worden uit acht hoeken de verschillende films op de grote doeken geprojecteerd. Het is een echt familie uitje. Diverse families zetten hun auto neer en plaatsen dan klap stoeltjes en een tafeltje achter hun auto. Families met een pickup auto zetten hun auto achterstevoren neer, zodat ze in de bak kunnen zitten met hun gezin. Als je je autoradio op de juiste zender zet, zoals bij entree aangegeven, hoor je de juiste audio voor jouw gekozen film. Na de intro filmpjes start de film en in de pauze komt er een filmpje die je verteld naar de snackbar te lopen voor een snack. Super leuke ervaring dus. Toch houden we het niet helemaal vol door de drukke reis dag en besluiten eerder van het feest te vertrekken. De rit terug gaat een stuk makkelijk ondanks dat het nu donker is, maar er is geen avondspits meer. Dus met zo’n twintig minuten stappen we onze hotel kamer weer binnen en zijn we klaar met deze zevende dag.

1. Ria Koreman:
    17 september 2023
    Om een filmpje te kijken in een auto lijkt me toch niks, zo ongezellig hahahaha
  2. Henk Spijker:
    17 september 2023
    Jammer dat het eten dan wat minder is als de belevenis